Friday, May 22, 2009

diRikaNLah sOLaT 5 wakTu


'Solat itu Tiang Agama' . Before this, that sentense is just a statement for me . As I grew older ..hhmm or would I say 'mature' , it occurs to me that it is a meaningful statement . I could say it 100 times but still I didnt try to understand the meaning. So , its true , we read or listen with our ears n eyes , but not our heart.


Solat itu Tiang Agama ... so dalam pemahaman aku, kalau sembahyang wajib yang merupakan tiang , identiti , dan lambang tue aku tak buat , maknanya aku bukan org Islam lah. Sbb benda nie yang asas dalam agama , yg membezakan antara agama Islam dengan mana-mana agama dalam dunia nie. Sembahyang langsung tak membebankan ,tp aku kadang-kadang tinggal jugak .Jd, kalau aku sendiri kadang-kadang tak sembahyang , aku tak ada kekuatan nk nasihat orang lain, malah bukan bab sembahyang sahaja , dalam semua hal pun sebab aku masih lagi insan yang hina , yang tak sempurna. Aku berharap Allah s.w.t dapat memahami hati aku . Sebab aku rasa aku tak layak , so aku berdoa je supaya aku n sume dibukakan pintu hati dan diberikan hidayah Mu.

Ada orang kata, sembahyang , tp perangai tak baik .Malah menganggap org yg tak sembahyang lagi bagus perangai nye ..masyaAllah . Hmmm.. bagi aku orang yg cakap cam tu tak matang lagi . Dosa pahala tu ditangan tuhan . Segala yg kita lakukan bergantung pada niat dan hati kita . Kalu kita yg menilai , mungkin kita akan salah . Jadi ubahlah diri sendiri jadi lebih baik .

Mana lebih baik , orang yang solat dan tahu sembahyang tu asas kepada agama yg menunjukkan kita ni orang Islam dan ianya perintah Allah , atau orang yang tak bersembahyang tetapi menganggap dirinya lebih baik . Aku sentiasa doakan kita semua akan mendapat hidayah . aku tak pernah lupa nk diokan utk ibu bapa aku , saudara mara , guru n pensyarah , sahabat n kekasih . Yang aku pernah dengar , kalu kita tak doakan ibu bapa kita , doakan kita tak akan diterima .

TODAY: Aku selalu berdoa terangkan hati aku yang dah gelap nie.




PERUMPAMAAN DOSA MENINGGALKAN SOLAT MENGIKUT WAKTU :

SUBUH - dia akan disiksa selama 60 tahun di neraka (60,000 tahun dunia)

ZUHUR - dosanya seperti membunuh 1000 jiwa orang Islam

ASAR - dosanya seperti ia meruntuhkan Kaabah

MAGHRIB - dosanya seperti berzina dengan ibu atau bapanya sendiri

ISYA' - Allah tidak redha dia tinggal dibumi dan menggesa dia mencari bumi yang lain

No comments:

Post a Comment